fredag 31 augusti 2012

Undra om locket var skruvat igen??

Har idag varit på begravningen av min farmor och oxå samtidigt fått den stora äran att umgås med nära släktingar. Jag har fått mig en dos av den svenska kyrkan och dess personal. Vi som var närmast skulle samlas en halvtimme innan för den goda ordningen. Så skedde och när föreställningen började och jag förstod väldigt snabbt att den av kyrkan anställde prästen som skötte denna förättning var en riktigt kunnig och erfaren yrkesman. 1 1/2 timmes pratande sjungande och allmänt skittråkigt kan jag lova. Men lite det jag ska komma till är lite saker som krockade totalt inne i min hjärna!!!!!!!!! Han pratade som alltid om jesús och om kärleken, evigheten och härligheten.................................... Och det är lite här mina funderingar börjar om mannen klädd i enbart svart och släng kappa över det!?!?!?!?!?....

Killen på bilden är klädd väldigt identisk med denna präst som kallar sig guds tjänare men det som är lite knuten i det hela är att snubben här på bilden är en tolkning av greve dracula som då är en genom historiens mesta tyranner som bara går att uppbringa!!! Så fruktansvärd hemsk människa på sig tid så hans slott fortfarande sägs vara så sjukt hemsökt att det inte fortfarande finns någon vågar gå i närheten av det den mörka delen av dygnet. Stämmer inte överens inne i min hjärna det här bara.

Sen mycket av det som den här lille väldigt gråa bleka och fruktansvärt svartklädda figuren till präst pratade så var det kärlek och förståelse till allt och alla. evigheten och att återuppståndelse mm mm. Och lite det som jag vill komma tillbax till är det här med klädsel och utseende av prästutsyrslen. Varför finns det inga glada färger och värme i det som dom har på sig? Varför är kyrkorna dom mest tråkigt och i särklass mest fantasifyllt färlagda byggnaderna och det dom ska representera är kärlek och gemenskap??  Visst kanske flower power nissarna var lite överdrivna på sitt sätt men visst fan känns det som lite mer värme och kärlek än snubben i slänkappa???????


















Själv har jag gått ur svenska kyrkan och ska villigt hålla med om att jag är kritisk och dom enda tillfällena jag entrar dessa lokaler är vid begravningar, dop eller bröllop. Men sen är det inte som att det känns som jag något fel val hittills. Uppe på allt annat är det ju lite så att det är det dom snackar om är 2000år gammalt!!!!!!!!

Kanske dax att släppa och gå vidare!!!!!!!!!!!!!


Har något annat att inflika gällande det här med religon som ni läsare kan fundera lite på. Kollar på youtuben och dom har allt där som ni vet och några fruktansvärt intressanta avsnitt om att det inte var gud som skapade människan utan utomjordingar. Forkarna och arkeologerna kan ju inte hitta den felande länken mellan apa och människa. Just det! För den finns inte!! Säger dessa teoretiska tankar om att vi människor är en av utomjordingar skapad art med dna från neandertalare och rymdisarna. Nog så skojigt tänkande som totalt fet omkullkastar ALLA religoner så in iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii !!!

Hehehehehehe


E:T är gud eller tänk själva om den där håriga katt ätande Alf hade något med det att göra??




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar