fredag 14 december 2012

Lite annorlunda mot vad man är van vid!

Det närmar sig jultider och här e 20 grader varmt just nu. Helt ok så långt men när jag såg en julgran med lampor glitter och all tänkbar lull lull så kändes det lite skumt. Inte så ycket för själva julgranens skull men att det såg ut som den kom från biltema. Och hade jag tittat närmare så skulle det inte förvånat mig mycket om det hade stått biltema eller jula på den. Man hittar saker lite mest hela tiden som förvånar en över vad dom gör i det mörkaste afrika.
Den 23:e december är det stora gris ätar dagen!! Tror kanske inte på grilljerad skinka men är lite sugen på att göra köttbullar den dan i vilket fall. Lite så att man saknar saker som är väldigt enkla. Tex, prinskorv eller kanske ska säga korv överlag.
En annan praktisk sak som saknas är jula/biltema mm mm. Allting finns att hitta här men smidigheten och urvalet som finns är så himla stort och det är så skönt att bara få gå där och bara gotta sig ibland hyllraderna. Kila in på swedol och bara ta det man behöver och det är nytt. Kunna stå och välja. Finns ett ställe här nere som har nästan allt nytt men då är det en liten skit disk och sen får du fråga efter vad du vill ha och en liten indier med alldeles för mycket tandsten och dålig andedräkt svarar och försöker komunisera med dig på sitt indiska maner som innebär att prata dubbelvikt tunga på indisk engelska. Titta på dig som om du vore från en annan planet bara för att du inte förstod vad han sa. Han som är så högt i den indiska hirarkin att han tillomed har en guldram runt sitt kastmärke i pannan. Och som ni vet så tro är inte min starka sida och folk som märker sig som en måltavla i pannan impar inte på mig i heller.

Solbrännan börjar komma och på marknaden där dom säljer verktyg och prylar börjar kalla mig för brother och dom har till viss del slutat att ge mig viting priser. Sen som jag sa, man hittar saker då o då som förvånar en. tex kom en av snubbarna som är där härromdan med en elektrisk enhands hyvel för virke. Kan lova för den oinvigde i afrika att det är inget man förväntar sig att se!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar